حدود ۳۰ ماه پیش در زمستان سال ۹۵ اولین نسخه از پلتفرم آپادانا با تمرکز بر نیاز های ساخت بازی آنلاین بلادرنگ در اختیار تیم های بازی سازی قرار گرفت.

قابلیت هایی مانند ارسال پیغام بلادرنگ(Real-time Messaging)، اجرای منطق بازی در سرور به وسیله اسکریپت نویسی به زبان #C، قابلیت دوستان (Friend List) و مزیتهایی مانند استفاده از تکنولوژی های روز که امکان مقیاس پذیری (Scaleability)، مقاوم دربرابر خطا (Fault Tolerant) و ارسال دریافت اطلاعات با استفاده از پروتکل های باینری از مواردی بودند که همواره باعث تفاوت پلتفرم آپادانا از دیگر سرویس دهندگان بک‌اند بوده است.

با توجه به عدم وجود سرویس ابری قابل اطمینان در داخل کشور سرورهای آپادانا از همان ابتدا در کلاد و دیتاسنترهای خارجی میزبانی می گردید. محدودیت های داخلی و خارجی از نظر فیلترینگ و تحریم های خارجی باعث اختلالات زیادی در زیرساخت سرویس گردید که در نتیجه به اجبار از سرویس دهندگان داخلی برای زیر ساخت استفاده کردیم.

در. نهایت به دلیل مشکلات بسیار در زیرساخت ارایه خدمات آپادانا را به حالت تعلیق در آوردیم و فقط به صورت نسخه قابل نصب بر روی سرور قابل بهره برداری بوده است.

این روز ها پلتفرم آپادانا به صورت جدی در حال استفاده در یک پروژه بین المللی در سبک بازی کلش رویال می باشد، با توجه به نیاز های خاص این بازی برزورسانی هایی در بخش های مختلف آپادانا صورت گرفته است. در تلاش هستیم که این اتفاق را به عنوان شروعی دوباره برای پلتفرم آپادانا در نظر گرفته و نسخه دوم پلتفرم آپادانا را در اختیار بازی سازان قرار دهیم.

پلتفرم آپادانا در نسخه دوم به Orleans 2.0 و Net Core 2.0. به روز رسانی شده که امکان اجرای آپادانا بر روی سیستم عامل های مختلف مانند لینوکس و افزایش کارایی پلتفرم را فراهم خواهند کرد.

همچنین قابلیت ارتباط با سرویس PlayFab و کار همزمان در کنار این سرویس، قابلیت صندوقچه (Chest)، قابلیت دستاورد (Achievement)، قابلیت ماموریت روزانه (Quest)، مدیریت دسته (deck) و ... از امکانات جدید پلتفرم آپادانا در نسخه دوم می باشند.

امید داریم که این تغییرات باعث راحت تر شدن ساخت بازی های آنلاین شده و همواره شاهد تولید بازی های با کیفیت تر باشیم.